|
|
SYMPHONIES OF WINDS brengt nieuwe energie
met concerten op
|
|
|
Zaterdag 2 oktober 2021, 20.15 uur, Lidwinakerk in Best
Zaterdag 9 oktober 2021, 20.15 uur, Het Cenakel in
Tilburg
|
|
|
Een
prachtig, uitdagend programma na een lange Corona-stop. De
spreekwoordelijke frisse wind blaast door de resten van
beperkingen als avondklok, mondkapjes en lockdown.
Het project Symphonies of Winds is opgetrokken rond een van de
meest iconische werken voor blazers: Strawinsky’s Symphonies of
Wind Instruments.
Igor Strawinsky (1882–1971) componeerde dit in 1920 ter
nagedachtenis aan Claude Debussy, die in 1918 was overleden. In
1947 maakte hij een gereviseerde versie die nu door OrkestZUID wordt uitgevoerd.
Naast dit prachtige werk zal een tweede ‘Symphonies of Winds’
worden uitgevoerd, gecomponeerd door de Bredase componist Daan
Manneke (1939). Hij componeerde dit in 1997 op zijn beurt als een
hommage aan zowel zijn leermeester Ton de Leeuw als aan de oorspronkelijke
meestercomponist Igor Strawinsky.
Beide Symphonies of Winds zijn gecomponeerd voor 23 blazers. Deze
uitgebreide blazerssectie van het symfonieorkest bestaat uit 3
fluiten, 3 hobo’s, 3 Klarinetten, 3 fagotten, 4 hoorns, 3
trompetten, 3 trombones en 1 tuba. Een concert dus met een kleine
ensemblebezetting.
Voor dit project heeft OrkestZUID
bovendien een opdracht gegeven aan de jonge componist Jasper de
Bock om een werk te componeren voor dezelfde bezetting en daarin
op geheel eigen wijze voort te borduren op de composities van
Strawinsky en Manneke.
Ten slotte wordt een tweede werk van Daan Manneke uitgevoerd: een
saxofoonkwartet getiteld ‘Syrinx’.
Symphonies of Winds is een hernieuwde gelegenheid om OrkestZUID buiten de gangbare concertzalen te
ontmoeten. Dit keer hebben we gekozen voor een oud
kloostergebouw, het Cenakel in Tilburg (www.cenakel.nl) en de
Lidwinakerk in Best (www.lidwinakerk.nl)
Zie voor het programma onze website: www.orkestzuid.nl
Hier kunt u zich ook aanmelden voor een van de concerten.
|
|
|
Muzikale beleving
Liefst twee springlevende en betrokken componisten, Daan Manneke
en Jasper de Bock, komen op deze concertavonden vertellen over
hun inspiratie, beleving en plezier waardoor zij voorafgaand en
tijdens het componeren voortgedreven werden. Zij geven op heel
eigen wijze invulling aan het ‘Ervaringspotentieel van Muziek’.
Het proces van muziekcreatie gaat leven, verpersoonlijkt en als
publiek krijgt u daardoor wellicht een extra impuls om te
genieten van het samenspel der klanken.
Het Ervaringspotentieel van Muziek kan
groot zijn. Muziek heeft
onbetwist op iedereen zijn uitwerking: het stelt ons open,
verbindt, emotioneert. Muziek kan stress verminderen,
concentratie verhogen, creativiteit vergroten, empathisch
vermogen verbeteren en zelfs pijn verminderen. De komende jaren
gaat OrkestZUID dit thema nog
verder concretiseren en tot uiting brengen in de concerten.
Experiment: Stel achteraf de prijs
van uw entreebewijs vast als blijk van waardering
We hebben hoge verwachtingen van dit concert en durven daarom een
experiment aan. We willen graag dat u zelf na afloop van het
concert een prijs voor het bijwonen van dit concert bepaalt, een
bedrag waarmee u uw waardering voor deze avond aangeeft.
Aanmelden voor de concerten
U kunt u aanmelden voor de concerten via de website van OrkestZUID: www.orkestzuid.nl
of voor het concert in Tilburg via de website van het Cenakel: www.cenakel.nl
Veilig bezoek
Voor de toegang zullen de dan geldende Corona-maatregelen gelden.
Voor zover nu bekend zal dit een bewijs van vaccinatie zijn of
een recente testuitslag of gezondheidsverklaring. Zo kunnen we
veilig dit concert beleven.
|
|
|
Interview Jasper de Bock door Erika Hoekstra
|
|
|
Kort na
zijn centraal schriftelijk eindexamen in mei van dit jaar kreeg
Jasper de Bock uit Best een telefoontje van de voorzitter van het
bestuur van OrkestZUID, Tjaard
Sijpkes. Deze bracht de uitnodiging over om een stuk voor blazers
te componeren dat qua bezetting gelijk zou moeten zijn aan Igor
Strawinsky’s Symphonies of Wind Instruments. Behalve deze
verplichting moest het nieuwe werk passen in het muzikale
programma dat u via het project ‘Symphonies of Winds’
voorgeschoteld krijgt. Verder werd alles aan Jasper overgelaten.
Op 13 juli sprak ik met hem. Vijf vragen aan Jasper de Bock over
The making of ‘Windwervelingen’
|
|
|
Waarom viel jou de eer toe deze opdracht
te overwegen, denk je?
“Dat weet ik eigenlijk niet. Ik vermoed doordat ik het Prinses
Christina Concours 2020 voor compositie in mijn
leeftijdscategorie gewonnen heb. Daar komt nogal wat publiciteit
uit voort. Dat moet opgevallen zijn.”
Goed geantwoord, Jasper. OrkestZUID
speurt altijd naar muzikale, jonge mensen om hen te ondersteunen
in hun talentontwikkeling.
Je hebt de opdracht aangenomen. Hoe ga je vervolgens te
werk?
“Nou, ik was al goed bekend met de Symphonies van Strawinsky, die
heb ik vaker bestudeerd. En natuurlijk luisterde en bestudeerde
ik de Symphonies van Manneke. Omdat mijn werk wordt uitgevoerd
direct na dat van Manneke, richt ik me meer op hem. Daar moet het
op aansluiten, maar ook mee contrasteren. Je kunt de reeks
Strawinsky-Manneke-DeBock zien als een sonate. In die volgorde
zou Strawinsky kunnen staan voor het eerste deel, een Allegro,
Manneke voor het tweede deel, een Adagio, en dan ligt het bijna
voor de hand dat ik als derde deel het Presto voor mijn rekening
neem. Er begint dus van alles door mijn hoofd te stromen. Ik
probeer die ideeën uit te schrijven in Word, in een basisplan. Ik
schrijf bijvoorbeeld vorm en structuur op: hoeveel delen, welk
deel koper, welk deel hout, wanneer beide groepen. Dat plan heb
ik een keer met Jos van de Braak doorgesproken. Oorspronkelijk
had ik een driedelig stuk in gedachten van 1-2-2 minuten. Maar
vijf minuten bleek te kort. Ik denk nu meer aan een verdeling van
2,5-3-2,5…”
Sorry Jasper, ik onderbreek, want dit is onbekend terrein voor
velen. Je zet een tijd zonder inhoud en
dan blijkt die tijd te kort? Leg eens uit.
“Nee, niet zonder inhoud. Je hebt bepaalde motieven uit de
Symphonies in je hoofd die je steeds een ander karakter geeft
door de context te veranderen. En gaandeweg het proces ontwikkelt
de muzikale alinea zich: je zult bijvoorbeeld ergens ‘rust’ in
moeten bouwen voordat je weer ’tutti’ kunt gaan. Dat hoor ik
allemaal in mijn hoofd. En dan besef je dat die tijd van vijf
minuten niet voldoet.”
Okee, ik denk dat ik het begrijp. Dus jij visualiseert het
muzikale parcours als een topsporter.
Gebruik jij bij het compositieproces pen en papier of de
computer?
“Om een goed beeld van de tijdsduur te krijgen, gebruik ik
notatiesoftware. Dan kan ik de midi-file afspelen. Als je een
partituur leest, weet je namelijk nooit precies hoelang
bijvoorbeeld tien maten duren. Je kunt het natuurlijk berekenen
aan de hand van het tempo, maar het gevoel voor tijd is
abstracter wanneer je een partituur leest. Als ik luister naar
een audiofile, dan hoor ik of een frase korter of langer moet
worden. Soms componeer ik ook wel eens achter de piano, met name
om harmonieën te zoeken of uit te proberen. Alleen het basisplan
schrijf ik op.”
Natuurlijk, de computer is een handig instrument om muzieknoten
te laten horen. Zelf schrik ik me altijd rot wanneer ik de
computer tekst laat uitspreken.
Waar komt jouw passie voor componeren vandaan en wanneer
vind jij jouw compositie geslaagd?
“Op mijn zevende jaar begon ik met keyboardlessen. Ik probeerde
van alles uit, dat ging in een natuurlijke flow. De volgende stap
was het noteren van die improvisaties. Op de een of andere manier
gaf het veel voldoening. Er is geen objectieve referentie van
“Doe ik het goed?” Door veel muzieksoorten te bestuderen,
ontwikkel je een gevoel voor kwaliteit. Maar wil je zelf iets
‘nieuw’ toevoegen, dan moet je nog veel meer luisteren, studeren
en improviseren om je eigen smaak te creëren. Als ik tevreden
ben, dan is mijn compositie geslaagd. Het is een gevoel, een
soort zelferkenning, dat ontstaat als gevolg van het proces dat
tot mijn eindproduct leidt.”
Dit zou best hetzelfde gevoel kunnen zijn waar een auteur naar op
zoek is wanneer hij een roman schrijft. Misschien geldt het zelfs
voor de persoonlijke kwaliteitserkenning bij elk creatief proces.
Als je jouw werk zou moeten karakteriseren, wat zijn dan
de kenmerken?
“In het algemeen schrijf ik toegankelijke, modern-klassieke
muziek. Juryleden roemen mijn composities vanwege de energie die
eruit spreekt, energie met een enorme stuwende kracht voorwaarts.
Ten tweede houd ik van samenhang en een dichte structuur. Dat
lees ik in de juryrapporten ook terug. De thema’s en motiefjes
komen nooit uit de lucht vallen. Alles komt ergens uit voort en
gaat ergens naartoe. Vanwege dat voortstuwende karakter krijg je
als luisteraar zelden het gevoel van ‘hier zou het kunnen
eindigen’. Misschien komt dat omdat ik als componist voortdurend
wordt beïnvloed, met name door nog levende componisten en
performers, en dan probeer je weer iets nieuws uit. Zo blijf je
jezelf ontwikkelen.”
Prachtig slotwoord, Jasper. De titel ‘Windwervelingen’ krijgt zo
nog meer (v)lagen van betekenis.
|
|
|
Sedert
jaar en dag ben ik gefascineerd door het magische windorgel op de
boulevard van Vlissingen.
Onafgebroken zingt dit instrument -een verzameling van 50
bamboestammen- een symfonie van steeds andere (en steeds
dezelfde) boventonen.
Het woord symfonie/sinfonia betekent letterlijk klank.
In 1979 schreef ik een orgelstuk met de titel ‘Pneoo’, ook dit
woord betekent ruim gezegd: adem, klank, ziel.
Mijn ‘Symphonies of winds’ voor blazers [1997] is een eerbetoon
aan mijn vriend en leraar Ton de Leeuw [1926-1996].
|
|
|
Op zijn
beurt was De Leeuw een groot bewonderaar van Strawinsky’s
‘Symphonies of wind instruments’ [1920]. En ook hij schreef als
eerbetoon aan de grote Igor zijn ‘Symfonies of Winds’
gecomponeerd in 1963. Een titel/genre met een rijke historie.
Feitelijk kan mijn compositie het best beluisterd worden als
steeds wisselende klankpanelen.
Het stuk bestaat uit vier delen:
- deel I ’Prelude’
is een onophoudelijke windstroom in verschillende tempi,
klankkleuren en sonoriteiten. Flarden toonladders,
stilstaande klank-kolommen, ostinate signalen, bizarre lage
monsters en, van meet af aan, een visioen van een
orgelkoraal van J S Bach.
- Deel II, een
‘Fantasy upon a few notes’ is een ritselend fluisterstuk,
met één kolossale klankzuil ergens in het midden: het
huiveringwekkende Strawinsky-accoord, cijfer 74 uit diens
‘Symphonies of wind instruments’.
- Deel III is een
snelle dans, een ‘Tarantella’, met nog maar één doel: het
van begin af beloofde Bachkoraal ‘Christum wir sollen loben
schon’ uit Bachs Orgelbüchlein.Dit koraal klinkt tenslotte
als een verre echo in een nagemaakt ‘houtblazers-orgeltje’.
- In deel IV, de
‘Tombeau like a sarabande’ komen mijn drie grote voorbeelden
nog eenmaal samen in een soort klinkend standbeeld: Bach,
Strawinsky, De Leeuw.
Feitelijk
is mijn compositie één grote lofzang op de muziek en enkele van
haar grootste klankmeesters.
Het doet me bijzonder goed dat mijn compositie [letterlijk:
samenklanken van blazers] binnenkort in een mooi kader weer zal
klinken: hulde aan OrkestZUID en haar
dirigent Jos van de Braak!
|
|
|
SYMPHONIES OF WINDS
Zaterdag 2 oktober 2021, 20.15 uur, Lidwinakerk in Best
Zaterdag 9 oktober 2021, 20.15 uur, Het Cenakel in Tilburg
|
|
|
KERSTCONCERT ‘CLASSICAL CHRISTMAS’
Zondag 19 december 2021, 14:30 uur Concertzaal Tilburg
Solist: Raoul Steffani, bariton
Dit jaar geen Nieuwjaarsconcert, maar een klassiek Kerstconcert.
Het kerstfeest bezorgt veel componisten inspiratie. OrkestZUID heeft een keuze gemaakt uit
sfeervolle kerstmuziek van componisten als Johannes Brahms,
Edvard Grieg, Richard Strauss en Pjotr I. Tschaikowsky. Van de
laatste staat een grote suite uit het kerstballet de Notenkraker op het programma. In deze
fonkelnieuwe bewerking hoort u naast de bekendere delen een
aantal nieuwe, voor harmonieorkest bewerkte, delen. En uiteraard
zal een selectie van internationale kerstliederen niet ontbreken:
onder andere het Engelse The First Noel, het
Duitse O Tannenbaum en het
wereldberoemde Franse lied Cantique de Noël.
Een groot deel van de uit te voeren werken zijn door Jos van de
Braak speciaal voor dit concert voorzien van een arrangement dat
toegesneden is op de musici van OrkestZUID.
|
|
|
Raoul Steffani trad
tijdens zijn studie aan het Tilburgs conservatorium regelmatig
met OrkestZUID op, onder
andere in nieuwjaarsconcerten en de theaterproductie Die Fledermaus.
Inmiddels is hij een nationale bekendheid en staat hij aan het
begin van een internationale carrière.
Raoul, OrkestZUID en dirigent
Jos van de Braak verheugen zich op deze hernieuwde samenwerking.
Reis mee op deze afwisselende, muzikale trein door het Winter
Wonderland van de kerstmuziek. Samen met bariton Raoul Steffani
en OrkestZUID beleeft u een
sfeervolle opmaat naar de kerstdagen.
|
|
|
EINE ALPENSINFONIE
Zaterdag 18 juni 2022, Muziekgebouw in Eindhoven
Dit jaar hebben we deze indrukwekkende, muzikale Alpenreis wegens
Corona voor de tweede keer geannuleerd. Nu staat hij gepland op
18 juni 2022. Duimen maar!
|
|
|
COMPLEMENTARY
COLOURS
OrkestZUID en Orventus
Zaterdag 8 oktober 2022, Muziekgebouw in Eindhoven
OrkestZUID en Orkest
Orventus zijn twee unieke en uitermate verschillende
harmonieorkesten in Noord-Brabant. Beide hebben een zeer
duidelijke, eigen identiteit. OrkestZUID richt zich vooral op transcripties
van symfonisch repertoire, terwijl Orkest Orventus met name
orgineel repertoire voor harmonieorkesten speelt. Natuurlijk
staan er ook twee verschillende persoonlijkheden op de
dirigentenbok: voor OrkestZUID is dat Jos van de Braak en Jacco Nefs leidt Orkest Orventus.
Complementary Colours zet de verschillende
identiteiten van de orkesten genuanceerd neer in klank en kleur,
en laat u daardoor de veelzijdigheid van het harmonieorkest
beleven op een heel eigen en persoonlijke manier.
OrkestZUID voert een
programma uit met componist Richard Wagner in de hoofdrol, Orkest
Orventus brengt repertoire waarin het orgel centraal staat.
|
|
|
VRIENDEN VAN OrkestZUID
We zijn superblij met de verlengde subsidie van de provincie,
waarvoor we hard gewerkt hebben. Daarnaast rekenen we graag op de
steun van grote aantallen Vrienden van…. Zij
blijven van grote waarde voor de verbindende relaties binnen en
buiten OrkestZUID. Ons orkest
kan niet zonder publiek, en ook niet zonder onze Vrienden van. We willen een community vormen
mèt en voor onze relaties, online en offline. Daar werken we met
grote inzet aan. Juist in deze tijd streeft OrkestZUID ernaar zijn banden te versterken
met de musici, de luisteraars online of offline, en met contacten
uit de culturele sector en het bedrijfsleven. In de eerste plaats
doen we dat doorgaans door prachtige concerten te geven, en ten
tweede spelen onze trouwe Vrienden van…… hierbij
een voorname rol.
Door Vriend te worden steunt
u OrkestZUID bij het
realiseren van haar ambities, vernieuwingen en aanpassingen, en
helpt u ons de coronatijd door te komen.
Wilt u Vriend worden? OrkestZUID verwelkomt u van harte! Bekijk op
de website hoe u in de watten wordt gelegd en meld u ook aan via
onze website www.orkestzuid.nl
Ook bedrijven kunnen Vriend worden
OrkestZUID is altijd op
zoek naar bedrijven die geïnteresseerd zijn in cultuur en in het
bijzonder in muziek. Speciaal voor bedrijven en
instellingen hebben we een aantrekkelijk pakket met muzikale
mogelijkheden ontwikkeld, waarin we u tal van nuttige en
aangename keuzes voorleggen.
Wilt u hier meer over weten, mail dan naar het bestuur van OrkestZUID ter attentie van a.sanders.boots@gmail.com
|
|
|
|
|
|
|
|