za 18 mei 2019 - 20:15 Muziekgebouw Eindhoven

Een gewaagd jubileumprogramma van Orkest Zuid

Orkest Zuid heeft voor haar 10-jarig bestaan in 2019 een gewaagd en ambitieus jubileumprogramma in elkaar gezet waar muziekliefhebbers van zullen smullen. Allereerst is gekozen voor de uitvoering van twee bloedmooie arrangementen van bekende titels voor harmonieorkesten, namelijk The Queen Symphony van de Britse dirigent-componist Tolga Kashif en The Planets van Gustav Holst. Geheel in lijn met de wens van wijlen Freddy Mercury wordt zijn muzikale erfenis door Orkest Zuid creatief herbruikt.

Daarnaast heeft Orkest Zuid het Brabant Koor uitgenodigd. Met dit succesvolle concertkoor heeft het orkest eerder opgetreden omdat zij zich verwant voelen in doelstelling en in missie. De constructieve samenwerking van weleer krijgt nu een verdiepend vervolg.

Ten derde is aan het jubileumprogramma een dirigentenworkshop gekoppeld. Jos van de Braak geeft regelmatig directieworkshops en cursussen waarbij Orkest Zuid dienstdoet als interactief studiemateriaal. De focus van de workshop zal dit keer liggen op het instuderen van The Planets. Trombonist en psycholoog Kees Waiboer zal daarbij onder andere aandacht besteden aan podium- en faalangst en aan het belang van oogcontact tussen dirigent en musicus.

Tenslotte blijft Orkest Zuid trouw aan haar beleidsbelofte om dit jubileumjaar ook weer een brug te slaan naar een geheel andere discipline, in dit geval de technische wetenschappen. Professor Bert Meijer, winnaar van de Spinozaprijs en verbonden aan de Technische Universiteit Eindhoven, zal een korte voordracht houden ter inleiding op de uitvoering van The Planets. Hij zal ingaan op het belang van onderzoek naar onze planeten: waarom zijn wij, net als Gustav Holst, nieuwsgierig naar buitenaardse processen? Tijd en ruimte voeren in de meest brede zin de boventoon in dit tiende levensjaar van Orkest Zuid. Het jubileumconcert is op zaterdagavond 18 mei 2019 in Muziekgebouw Eindhoven.

Toelichting op het programma

Tijdens het feestelijke jubileumconcert voert het jarige orkest twee substantiële werken uit die met recht “typical English” genoemd kunnen worden.

Voor de pauze The Planets, een tussen 1914 en 1916 gecomponeerde zevendelige orkestsuite van de Engelse componist Gustav Holst (1873 – 1934). Ieder deel van de suite is vernoemd naar een van de planeten die op het moment van componeren bekend waren. Onze aarde wordt echter niet in muziek weergegeven. Vanaf de première tot heden is de suite een van de meest uitgevoerde Engelse muziekstukken en het werk heeft een grote invloed op andere muziekwerken gehad.

Het stuk is onderverdeeld in 7 delen:

  1. Mars – The Bringer of War
  2. Venus – The Bringer of Peace
  3. Mercury – The Winged Messenger
  4. Jupiter – The Bringer of Jollity
  5. Saturn – The Bringer of Old Age
  6. Uranus – The Magician
  7. Neptune – The Mystic

Holst schrijft voor dat het vrouwenkoor in het laatste deel in een kamer naast de concertzaal dient te worden opgesteld waarbij de deur ervan zachtjes moet worden gesloten als de laatste maat van het stuk klinkt. Het orkest dient dan zodanig te spelen dat er sprake is van afglijden naar een onhoorbaar ppppppppppppppppppp. Het is een schitterend effect dat de suggestie wekt dat de luisteraar ons zonnestelsel verlaat. Voor dit magische effect staan de dames van het Brabantkoor garant dat in volle bezetting zal meewerken aan de uitvoering van The Queen Symphony na de pauze.

Freddy Mercury zei in 1974 dat hij het leuk zou vinden als mensen hun eigen interpretatie zouden maken van zijn liedjes. Dat is precies wat Tolga Kashif deed, in zes delen. Hij schreef een symfonie voor groot orkest, koor en instrumentale solisten gebaseerd op bekende melodieën van Queen, zoals Bohemian Rhapsody, We Will Rock You, We Are the Champions en Who Wants to Live Forever. Brian May, de gitarist van de legendarische glamrockgroep was onder de indruk: “Imagine a composer of the imagination and daring of a Tchaikovsky, a Holst or a Mussorgsky. Imagine him let loose with the entire Queen catalogue of melodies, atmospheres and textures, and a vast orchestra and a huge choir. Then you’ll be close to imagining where this work begins. This is something monumental and quite outrageous.”

Orkest Zuid en het Brabant Koor zullen laten horen dat daar geen woord van gelogen is.

Inschrijven